Poradnictwo zawodowe
Skontaktuj się z doradcą zawodowym, gdy…
Oczekujesz pomocy w:
- podjęciu decyzji o wyborze zawodu;
- podjęciu decyzji o zmianie zawodu;
- określeniu zainteresowań i predyspozycji zawodowych;
- przygotowaniu do rozmowy kwalifikacyjnej.
Poszukujesz informacji na temat:
- zadań i czynności wykonywanych w danym zawodzie;
- instytucji kształcących w danym zawodzie;
- możliwości podnoszenia kwalifikacji zawodowych;
- szans zatrudnienia w poszczególnych zawodach na lokalnym rynku pracy.
Chcesz się dowiedzieć:
- jak skutecznie szukać pracy;
- jak sporządzać dokumenty niezbędne przy poszukiwaniu pracy (życiorys zawodowy – CV, list motywacyjny, własna oferta);
- jakie wymagania stawiają pracodawcy kandydatom do pracy.
Zasoby informacji zawodowych obejmują w szczególności informacje o:
1) zawodach i specjalnościach;
2) rynku pracy, w tym o pracodawcach i profilach prowadzonej przez nich działalności;
3) zakresie i formach działania instytucji publicznych i niepublicznych, które mogą być przydatne w rozwiązywaniu
problemów zawodowych, poszukiwaniu pracy lub podejmowaniu działalności gospodarczej;
4) szkołach i instytucjach szkoleniowych;
5) stowarzyszeniach zawodowych i formach ich działania;
6) metodach i sposobach poszukiwania pracy w kraju i za granicą, w tym przez sieć EURES;
7) sposobach i metodach rekrutacji oraz prowadzenia rozmów kwalifikacyjnych;
8) zasadach przygotowywania, rodzajach i wzorach dokumentów aplikacyjnych;
9) stronach internetowych, na których znajdują się informacje przydatne w rozwiązywaniu problemów zawodowych lub
w poszukiwaniu pracy;
10) warunkach świadczenia pracy;
11) warunkach podejmowania działalności gospodarczej, w tym o przepisach prawnych, procedurach postępowania
i wzorach dokumentów;
12) projektach, w ramach których można uzyskać pomoc w zakresie poradnictwa zawodowego.
Poradnictwo zawodowe polega na udzielaniu:
bezrobotnym i poszukującym pracy pomocy w wyborze odpowiedniego zawodu lub miejsca pracy oraz w planowaniu kariery zawodowej, a także na przygotowywaniu do lepszego radzenia sobie w poszukiwaniu i podejmowaniu pracy, w szczególności na:
- udzielaniu informacji o zawodach, rynku pracy oraz możliwościach szkolenia i kształcenia, umiejętnościach niezbędnych przy aktywnym poszukiwnaniu pracy i samozatrudnieniu,
- udzielaniu porad z wykorzystaniem standaryzowanych metod ułatwiających wybór zawodu, zmianę kwalifikacji, podjęcie lub zmianę pracy, w tym badaniu kompetencji, zainteresowań i uzdolnień zawodowych,
- kierowaniu na specjalistyczne badania psychologiczne i lekarskie umożliwiające wydawanie opinii o przydatności zawodowej do pracy i zawodu albo kierunku szkolenia,
- inicjowaniu, organizowaniu i prowadzeniu grupowych porad zawodowych dla bezrobotnych i poszukujących pracy;
pracodawcom pomocy:
- w doborze kandydatów do pracy spośród bezrobotnych i poszkujących pracy,
- we wspieraniu rozwoju zawodowego pracodawcy i jego pracowników przez udzielanie indywidualnych porad zawodowych.
W ramach poradnictwa zawodowego są inicjowane, organizowane i prowadzone szkolenia z zakresu umiejętności poszukiwania pracy.
Poradnictwo zawodowe jest realizowane zgodnie z zasadami:
- dostępności;
- dobrowolności;
- równości bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, pochodzenie etniczne, narodowość, orientację seksualną, przekonania polityczne i wyznanie religijne lub przynależność związkową;
- swobody wyboru zawodu i miejsca zatrudnienia;
- bezpłatności;
- poufności i ochrony danych.
Poradnictwo zawodowe jest świadczone w formie porady indywidualnej lub grupowej dla osób bezrobotnych, dla których określono II profil pomocy oraz w uzasadnionych przypadkach profil III.
Udzielanie pracodawcom pomocy jest realizowane na wniosek pracodawcy w formie porady indywidualnej.
Poradnictwo zawodowe świadczone jest w formie porad indywidualnych i grupowych.
- Porada indywidualna polega na bezpośrednim kontakcie pracownika urzędu pracy z osobą zgłaszającą potrzebę pomocy w celu rozwiązania jej problemu zawodowego.
- Porada grupowa polega na bezpośrednim kontakcie doradcy zawodowego z osobami, które potrzebują pomocy w celu rozwiązania swoich problemów zawodowych lub nabycia umiejętności w zakresie poszukiwania pracy.
Problem zawodowy, o którym mowa zarówno w poradzie indywidualnej jak i grupowej, dotyczyć może trudności z wyborem lub zmianą zawodu, wyborem miejsca pracy, planowaniem rozwoju zawodowego, wyborem kierunku kształcenia lub szkolenia a także braku umiejętności poszukiwania pracy oraz obniżonej motywacji w zakresie aktywności zawodowej.
W czym może pomóc doradca zawodowy?
- udziela fachowych informacji o zawodach, na które zgłaszają zapotrzebowanie pracodawcy, a także porad na temat sposobów zachowania się na rynku pracy;
- służy poradą w zakresie określenia możliwości rozwiązania sytuacji bezrobotnego;
- niesie wsparcie wszystkim tym, którzy w nowej rzeczywistości nie potrafią się odnaleźć na zmienionym rynku pracy;
- pomaga w podjęciu decyzji dotyczącej przekwalifikowania, przyuczenia do zawodu. Informuje o możliwościach kształcenia, szkolenia, podnoszenia już posiadanych kwalifikacji zawodowych.
INFORMACJA ZAWODOWA
Informację zawodową można podzielić na trzy grupy:
- informację dotyczącą edukacji; informacja zawiera dane o szkołach, warunkach kształcenia, przedmiotach nauczania, możliwościach dalszego kształcenia;
- informacje dotyczące zawodu; informacja zwiera dane o zadaniach i wykonywanych czynnościach, narzędziach i środkach pracy, wymaganiach psychofizycznych stawianych kandydatom do zawodu;
- informacje o rynku pracy; informacja zawiera dane o zatrudnieniu i bezrobociu oraz możliwościach przekwalifikowania się (szkolenia i inne formy kształcenia ustawicznego)
Informacja zawodowa jest prowadzona w formie indywidualnej oraz grupowej.
- INFORMACJA INDYWIDUALNA: to bezpośredni kontakt doradcy zawodowego z osobą zgłaszającą potrzebę pomocy w celu udzielenia jej informacji zawodowej. Doradca zawodowy po przyjęciu informacji o potrzebie udzielenia informacji indywidualnej, ustala , czy osoba zgłaszająca potrzebę pomocy korzystała z zasobów informacji dostępnych w powiatowym urzędzie pracy, oraz informuje o aktualnym zakresie i formach, w jakich można korzystać z tych zasobów. Następnie udziela informacji zawodowej stosownie do oczekiwań osoby zgłaszającej potrzebę lub umożliwia jej samodzielne korzystanie z zasobów informacji zawodowej w siedzibie Powiatowego Urzędu Pracy w Sosnowcu W razie potrzeby doradca zawodowy przekazuje osobie materiały informacyjne.
- INFORMACJA GRUPOWA: jest to bezpośredni kontakt doradcy zawodowego z grupą osób zgłaszających potrzebę pomocy w ramach spotkania informacyjnego, które ma na celu przedstawienie informacji zawodowej.
SZCZEGÓŁOWE INFORMACJE
III Piętro pok. 316, 317 tel. 32 2978 726, 760
Więcej informacji znajdą Państwo na:
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jednolity: Dz.U. z 2017 r., poz. 1065 z późniejszymi zmianami).
W razie pytań prosimy o kontakt:
Imię i nazwisko |
Stanowisko |
Telefon |
Adres e-mail |
Agnieszka Horzelska |
Doradca zawodowy |
32/ 297 87 26 |
|
Lucyna Huppert |
Doradca zawodowy |
32/ 297 87 60 |
|
Iwona Bała |
Doradca zawodowy |
32/ 297 87 59 |
|
Utworzono: 2012-08-02 10:01 | Redagował: Agnieszka Horzelska 2017-09-14 14:48
Drukuj
Zapisz jako pdf
Odwiedziny: 2798