Klawisze Dostępności
Zamiast klawisza Alt możesz użyć H
Twoja sugestia
Masz pomysł jak usprawnić naszą witrynę lub chcesz zgłosić problem? Skorzystaj z poniższego formularza!Powiatowy Urząd Pracy
w Sosnowcu
ul. Rzeźnicza 12
41-200 Sosnowiec
tel. 32 2978700
e-mail:
Formy aktywizacji
Kalendarium
![]() |
kwiecień 2018
|
![]() |
||||
---|---|---|---|---|---|---|
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | Sb | N |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 |
|
8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 |
|
|
Newsletter
-Dm9zjV0wDMDIjUMEZEqir3eDPQjPgCSepIID-Gp2wJ_9MbNr-DWVTggPSNKib4bgssYfLdZ2tBDneNK2TNZRg
Kf0NftlFObICHaaNwGyjTrfWo6m3WK7YCstyC2ec1SN_9MbNr-DWVTggPSNKib4bgssYfLdZ2tBDneNK2TNZRg
lynN7gx8K_1yF-GQivvBPz09qSsfiPmcuNH-RnpBxt5_9MbNr-DWVTggPSNKib4bgssYfLdZ2tBDneNK2TNZRg
rik-qz1r0kT2xqrhpwqmWH_I1u6KHonsACPG7_8VpPl_9MbNr-DWVTggPSNKib4bgssYfLdZ2tBDneNK2TNZRg
FMIk1VJMd_TIfPbQXec1Bs93-sXJ5xHpH6doFkjPF6d_9MbNr-DWVTggPSNKib4bgssYfLdZ2tBDneNK2TNZRg
xjjlR5tezDliCRm1b8Zgze424t7e6YGi2TDjvD3JZiZ_9MbNr-DWVTggPSNKib4bgssYfLdZ2tBDneNK2TNZRg
fJxnCeH_5Wdbx1QTH7_0Ql9S9qh-maRXp5p1BYwQIS9_9MbNr-DWVTggPSNKib4bgssYfLdZ2tBDneNK2TNZRg
YA5wIWDKBesokPvigU11Au1Z9X3WPqjKFM0ZbOZhw6p_9MbNr-DWVTggPSNKib4bgssYfLdZ2tBDneNK2TNZRg
d4WEKb6ArkXUEy9HWV8eI8E9a-Y12B7PlfWf7_L8AUB_9MbNr-DWVTggPSNKib4bgssYfLdZ2tBDneNK2TNZRg
Przygotowanie zawodowe dorosłych
Przygotowanie zawodowe dorosłych – instrument aktywizacji realizowany bez nawiązania stosunku pracy z pracodawcą według programu obejmującego nabywanie umiejętności praktycznych i wiedzy teoretycznej, zakończony egzaminem.
Praktyczna nauka zawodu – oznacza to formę przygotowania zawodowego dorosłych trwającą od 6 do 12 miesięcy umożliwiającą uzyskanie:
- świadectwa czeladniczego,
- świadectw potwierdzających kwalifikacje w zawodzie,
- dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminów potwierdzających wszystkie kwalifikacje wyodrębnione w danym zawodzie przez osoby posiadające wykształcenie zasadnicze zawodowe albo zdany egzamin eksternistyczny z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla zasadniczej szkoły zawodowej, albo wykształcenie średnie.
Przyuczenie do pracy dorosłych – oznacza to formę przygotowania zawodowego dorosłych trwającą od 3 do 6 miesięcy, umożliwiającą uzyskanie wybranych umiejętności lub kwalifikacji zawodowych potwierdzonych zaświadczeniem lub świadectwem.
osoby bezrobotne posiadające określony II profil pomocy,
osoby poszukujące pracy, które:
- otrzymują świadczenie socjalne przysługujące na urlopie górniczym lub górniczy zasiłek socjalny, określone w odrębnych przepisach,
- uczestniczą w zajęciach w Centrum Integracji Społecznej lub indywidualnym programie integracji, o którym mowa w przepisach o pomocy społecznej,
- są żołnierzami rezerwy,
- pobierają rentę szkoleniową,
- pobierają świadczenie szkoleniowe, o którym mowa w art. 70 ust. 6 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Pracodawca zainteresowany utworzeniem miejsc przygotowania zawodowego dorosłych składa w tut. Urzędzie „Wniosek w sprawie gotowości utworzenia miejsc przygotowania zawodowego dorosłych”.
Pracodawca może we wniosku wskazać kandydata do odbycia przygotowania zawodowego dorosłych.
W pierwszej kolejności rozpatrywane są wnioski pracodawców gwarantujących uczestnikom programu zatrudnienie lub inną pracę zarobkową po jego ukończeniu. Zatrudnienie powinno nastąpić:
Urząd może odmówić realizacji wniosku o zawarcie umowy o zorganizowanie przygotowania zawodowego dorosłych:
Powiatowy Urząd Pracy zawiera z pracodawcą albo z pracodawcą i wyłonioną przez starostę instytucją szkoleniową umowę w sprawie realizacji przygotowania zawodowego dorosłych. Przed zawarciem umowy strony uzgadniają szczegółowe warunki umowy.
W przypadku gdy pracodawca nie może zapewnić warunków do zrealizowania w pełni programu praktycznej nauki zawodu dorosłych, możliwe jest zrealizowanie części tego programu przez wskazane przez urząd Centrum Kształcenia Praktycznego lub Centrum Kształcenia Ustawicznego w wymiarze nie przekraczającym 20% czasu programu.
Wybór instytucji szkoleniowej mającej przeprowadzić część teoretyczną przygotowania zawodowego dorosłych następuje zgodnie z zasadami konkurencyjności, równego traktowania i przejrzystości oraz przepisami ustawy prawo zamówień publicznych.
Na czas realizacji przygotowania zawodowego dorosłych Pracodawca wyznacza opiekuna, który sprawował będzie opiekę nad uczestnikiem przygotowania zawodowego dorosłych.
Opiekun uczestnika przygotowania zawodowego dorosłych realizowanego w formie praktycznej nauki zawodu musi posiadać kwalifikacje instruktora praktycznej nauki zawodu, określone w przepisach dot. praktycznej nauki zawodu.
Opiekun uczestnika przygotowania zawodowego dorosłych realizowanego w formie przyuczenia do pracy dorosłych musi posiadać co najmniej:
Osoby zarejestrowane jako bezrobotne lub poszukujące pracy zainteresowane udziałem w przygotowaniu zawodowym dorosłych składają w tut. Urzędzie „Wniosek o skierowanie do odbycia przygotowania zawodowego dorosłych w danym zawodzie”.
Wniosek jest analizowany przez specjalistę ds. rozwoju zawodowego, a w przypadku zawodów wymagających szczególnych predyspozycji psychofizycznych opiniowany również przez doradcę zawodowego.
Skierowanie na przygotowanie zawodowe dorosłych powinno wynikać z zaleceń indywidualnego planu działania sporządzonego przez doradcę klienta.
Skierowanie do odbycia przygotowania zawodowego dorosłych traci ważność w przypadku: nieobecności uczestnika na zajęciach uniemożliwiającej realizację programu przygotowania zawodowego dorosłych albo w przypadku nienależytego wywiązywania się uczestnika z nałożonych obowiązków. Utrata ważności skierowania następuje z dniem:
Wymiar czasu odbywania przygotowania zawodowego dorosłych nie może przekraczać 8 godzin zegarowych dziennie i 40 godzin zegarowych tygodniowo. Program przygotowania zawodowego dorosłych nie może być realizowany w niedzielę i święta, w porze nocnej ani w wymiarze czasu wyższym od określonego w zdaniu poprzednim. Starosta może wyrazić zgodę na realizację programu w porze nocnej, o ile charakter pracy w danym zawodzie wymaga pracy w porze nocnej.
Uczestnik przygotowania zawodowego dorosłych, który z własnej winy przerwał program tego przygotowania lub nie przystąpił do egzaminu czeladniczego, kwalifikacyjnego lub sprawdzającego jest obowiązany do zwrotu kosztów tego przygotowania poniesionych z Funduszu Pracy, z wyjątkiem sytuacji, gdy powodem przerwania programu tego przygotowania lub nieprzystąpienia do egzaminu było podjęcie zatrudnienia, innej pracy zarobkowej lub działalności gospodarczej.
Koszty przygotowania zawodowego dorosłych obejmują: refundację wydatków poniesionych na uczestnika przygotowania zawodowego dorosłych niezbędnych do realizacji programu, jednorazową premię przyznawaną pracodawcy, należność przysługującą instytucji szkoleniowej za przygotowanie i realizację ustalonej części programu, koszty badań lekarskich i psychologicznych mających na celu ustalenie zdolności do udziału w przygotowaniu zawodowym dorosłych, koszty egzaminów kwalifikacyjnych na tytuł zawodowy, egzaminów czeladniczych lub egzaminów sprawdzających.
Podstawa prawna:
Art. 53a do 53m Ustawy z dnia 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy ( Dz. U. z 2017 r., poz. 1065)
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 11 kwietnia 2014 r. w sprawie przygotowania zawodowego dorosłych (Dz. U. z 2014 r. poz. 497).
Imię i nazwisko | Stanowisko | Adres e-mail | |
---|---|---|---|
Renata Górnik | Specjalista ds rozwoju zawodowego | 32 297 87 53 | |
Tatiana Folczyńska | Specjalista ds rozwoju zawodowego | 32 297 87 55 | |
Anna Tutaj | Specjalista ds rozwoju zawodowego | 32 297 87 00 wew. 790 | |
Iwona Stasińska | Specjalista ds rozwoju zawodowego | 32 297 87 55 | |
Anna Kułagowska Karolina Mikuła |
Specjaliści ds rozwoju zawodowego | 32 297 87 56 |
|
VdB1BOnenwPZosnR-QS80cYI1WNAZI7Unv6FcSjYBuXRYNMPqu1-v-krq5uURA_gxMis-X9BWSKgq87bbaW5hg
KR3uCP8vUO3Y268yt5GeKfif16SuGvd0YIT0hhJv30zRYNMPqu1-v-krq5uURA_gxMis-X9BWSKgq87bbaW5hg
XOyw1AGniV1esRH8BvstwJmjzUOVZJdHqmy8JLpxcwfRYNMPqu1-v-krq5uURA_gxMis-X9BWSKgq87bbaW5hg
mtyDDy5F72ewrzeKTQFFXaHftfB6-IXkOebsjSG90_vRYNMPqu1-v-krq5uURA_gxMis-X9BWSKgq87bbaW5hg
tGY7lGtVJAeJn9QLbuu4r7S_ggnTUbUgYPgyqRaZY-jRYNMPqu1-v-krq5uURA_gxMis-X9BWSKgq87bbaW5hg
Oh2mcOhRhi0_nECycHIpUTNvsxSP0VOl_HUopKze4CnRYNMPqu1-v-krq5uURA_gxMis-X9BWSKgq87bbaW5hg
CaO6QJEOx3TrkFnupwSBxq8_xXHXE7PjRx5G2ag4mwjRYNMPqu1-v-krq5uURA_gxMis-X9BWSKgq87bbaW5hg
JykJfkpEuZXMfLT9X4JIKGiZnQattjeRgKPOS0v32UXRYNMPqu1-v-krq5uURA_gxMis-X9BWSKgq87bbaW5hg
FWMwr97QrvvNG-mJdltcH13uXzzIe-YkhpRQoFeJaqzRYNMPqu1-v-krq5uURA_gxMis-X9BWSKgq87bbaW5hg
ZAhRK8TW8yVHbT-EXKh2UBZYUiKp5K5d0ux6bVvQlMB_9MbNr-DWVTggPSNKib4bgssYfLdZ2tBDneNK2TNZRg
z0zAUVifhERsAc-E7tbzHDXVyW3SbfqgDWz9JN598c9_9MbNr-DWVTggPSNKib4bgssYfLdZ2tBDneNK2TNZRg
j6xq07WJ_wdoGM9HXgkDvq5ZspmI9LQdcWhjtE3XUQR_9MbNr-DWVTggPSNKib4bgssYfLdZ2tBDneNK2TNZRg
v6K9G6awE0WDbppn0Eqx59_tDAJTS2Gq-HDZIF1ZjjF_9MbNr-DWVTggPSNKib4bgssYfLdZ2tBDneNK2TNZRg
mWrPFYyRffGt84wjnhP2mpSSGS5ejuXxR4XBujwGxdN_9MbNr-DWVTggPSNKib4bgssYfLdZ2tBDneNK2TNZRg
3a43oNu_HoNt_bFF1iaSSSVzPmEJ_ee97acr0jR--Xx_9MbNr-DWVTggPSNKib4bgssYfLdZ2tBDneNK2TNZRg
YtQ57wDV5L_nreIhFKSkK4D8BPIBVww6k4jUmE3dDW5_9MbNr-DWVTggPSNKib4bgssYfLdZ2tBDneNK2TNZRg
t6JF7sxG6MKvXRFK1fPkXrWkXzBtrhu6LASxRpIl2NV_9MbNr-DWVTggPSNKib4bgssYfLdZ2tBDneNK2TNZRg
xCgdoMUpXFBPak-CLIRR4ldH7lf6JPCPyfKRPFg3pcJ_9MbNr-DWVTggPSNKib4bgssYfLdZ2tBDneNK2TNZRg
v_K8py9esuq0VtirMtiqvvEM8VKFjs5KGRYHGlDtv9t_9MbNr-DWVTggPSNKib4bgssYfLdZ2tBDneNK2TNZRg
qnpe6-tcbIKesjy1jPg5jItbB6TZ4ByBGI_QqudZSmd_9MbNr-DWVTggPSNKib4bgssYfLdZ2tBDneNK2TNZRg